Home away from home: Kopenhagen

Yes we hebben onze vrijheid om te reizen weer terug! Uiteraard was ik enthousiast toen ik mijn eerste vliegreis weer kon boeken, maar ik vond het ook spannend. Normaal gesproken stapte ik minstens twee keer per jaar in een vliegtuig, maar vliegen in 2022 voelde voor mij alsof ik mijn eerste vliegreis ging maken. De problemen op Schiphol hielpen ook niet echt mee aan mijn gemoedstoestand. Toch had ik er mega veel zin in, ik ga weer naar Kopenhagen! Bewust voor deze stad gekozen, omdat de stad toch wel een beetje voelt als thuis. Na die rollercoaster van dit jaar wilde ik op een rustige manier weer beginnen met reizen.

We gaan niet naar Kopenhagen voor de toeristische attracties, die hebben we tijdens ons eerste bezoek aan de stad al gezien. Nee het gaat mij om de sfeer en deze keer wilde ik ook extra genieten van het lekkere eten ♥

Ik hou van de rust die de stad mij brengt en het relaxte gevoel dat ik krijg zodra ik op de fiets stap. Want fietsen kun je hier als de beste, net als thuis. We huurden er één tijdens ons hele verblijf en manoeuvreerden ons tussen de locals door de stad en ver buiten de stad. Ik voel me bijna zelf ook een local als ik mij rustig door de stad beweeg en van een heerlijke zondagsbrunch geniet. Bijna, want je verstaat natuurlijk helemaal geen kut van die taal ;)

Zodra we onder de grond vandaan komen, uit de metro, shinen de mooie gebouwen ons tegemoet. Onze Airbnb ligt in de wijk Østerbro, op een prima fietsafstand van het centrum. De volgende ochtend ontbijten we bij Grød, hét paprestaurant van de stad waar ik de vorige keer ook al heen wilde. En ik kan je zeggen, het stelt niet teleur. Echter is het wel mega vullend dus het lukte mij niet om alles naar binnen te werken. Een doggy bag is geen optie tenzij je met pap (dat als het koud wordt waarschijnlijk veranderd in cement) door de stad wilt lopen te lopen. Met een goed gevulde maag besloten we toch eerst even snel langs de toeristische attracties te fietsen: de botanische tuin, kasteel Rosenburg, Nyhavn, Kastellet, de zeemeermin.

De volgende dag, zondag, was mijn lievelingsdag ♥ Het weer was fantastisch en de plekken die we bezochten ook met weinig toeristen en voornamelijk Denen die van hun vrije zondag genoten. Allereerst moesten we even een halfuur fietsen naar de brunchplek die ik gevonden had: Wulff & Konstali Food Shop. Zo zo zo ontzettend lekker, je kunt je eigen brunch samenstellen d.m.v. kleine gerechtjes.

Met een heel tevreden gevoel stapten we weer op de fiets om nog verder buiten de stad te komen met als einddoel: Dragør. Een super schattig dorpje met allemaal gele huisjes en met een Nederlandse geschiedenis. Onze Hanzesteden Deventer en Zutphen hadden er zelfs een handelspost en er woonden ook aardig wat Nederlanders op deze mooie plek aan de kust met uitzicht op de Sontbrug. Een brug die ik ook nog een keer wil oversteken, om de Zweedse stad Malmö te bezoeken.

We slenterden eerst wat door het dorpje en kwamen uiteindelijk uit in de haven. Vanuit daar kun je naar het fort van Dragør lopen en deze beklimmen vanwaar je een uitzicht hebt op zee en even heerlijk in de zon kunt uitwaaien. Op de terugweg verkenden we nog wat meer schattige straatjes om uiteindelijk is het kleine centrum uit te komen waar we iedereen met ijs zagen lopen, dat moesten wij uiteraard ook scoren.

Na een verfrissend ijsje tijd om weer op de fiets te stappen en ‘huis’waarts te keren. Maar niet voordat we nog een tussenstop maakten bij het Amager Strandpark. Wat heeft deze stad niet? Op deze plek, aan de rand van Kopenhagen, fiets je ineens door de duinen en kun je zelfs een duik nemen (brrr koud).

Na al dat fietsen…maakten we ’s avonds na het eten nog een wandeling in onze wijk Østerbro waar we nog even getrakteerd werden op een prachtig golden hour. De volgende dag bestond voornamelijk uit door de stad dwalen, souvenirs scoren en eten, eindelijk hét kaneelbroodje gescoord bij Skt. Peders Bageri. Oja en voordat we de stad echt zouden verlaten beklommen we nog even de hoogste toren van de stad, toch wel traditie, het hoogste punt van een stad bezoeken :)

Daarna dacht mijn lichaam het is wel genoeg geweest en werd ik ontzettend beroerd, alle shit van de afgelopen maanden moest er blijkbaar uit. Waarom gebeurt dat toch altijd op de meest onhandige momenten.
Maar uiteindelijk heel blij om weer in het buitenland te zijn geweest en heb ik ook echt heel veel genoten van deze fijne stad en al dat lekkere eten!

Een korte recap van alle fijne adresjes:

• Grød, met 10 locaties in de stad altijd wel één in de buurt
  • Wulff & Konstali Food Shop, 3 locaties. Wij bezochten locatie Amager
  • Kompa’9
  • Kalaset
  • Skt. Peders Bageri

Nog een aantal leuke winkeltjes voor de nodige souvenirs:

• Det Gamle Apotek, deze winkel had ik wel leeg willen kopen zoveel leuke interieur dingen
  • Posterland, heel veel prints voor aan de muur