De Weerribben

Al zo lang ik mij kan herinneren bezoek ik Nationaal Park De Weerribben minstens één keer per jaar. Iets wat ontstaan is door mijn ouders, vroeger gingen we namelijk nooit op vakantie, maar bezochten wel af en toe de mooie natuur die Nederland rijk is. We woonden redelijk vlakbij De Weerribben dus in de zomer waren we hier geregeld te vinden op een fluisterbootje en dat verveelde nooit. Tegenwoordig neem ik nog steeds vriendinnen mee om samen te genieten op het water, in de zon, op één van de gezellig terrasjes of fietsend tussen het hoge riet.

Vorig jaar huurde ik met vriendinnen voor het eerst een huisje in de Weerribben, aan het water, iets wat al een tijdje op mijn bucketlist stond :) En dat was genieten, kijk je mee? Ook voor tips (aan het einde van mijn boekverslag) die ik in al die jaren verzameld heb als het gaat om eten (het belangrijkste natuurlijk haha), vaarroutes en leuke dorpjes.

First things first, het huisje waar we verbleven: Weerribbenlodge op Recreatiecentrum de Kluft. Aan het water dus, met eigen steiger zodat je een bootje kunt aanmeren, vissen of lekker BBQ’en waarvan wij twee zelf deden en waarvan ik er één bijna verpestte voor de buurman ;P
Persoonlijk ben ik niet echt van het kamperen in een tent, dat kan echter wel op dit park. De lodges bevinden zich op een schiereiland aan de rand van het park, aan de overkant staan de tenten en caravans opgesteld. Super gezellig! Ik heb mij elke ochtend vermaakt vanaf onze steiger terwijl de kampeerders aan de overkant met hun toiletartikelen onder de arm richting het sanitair sjokten, elk met hun eigen ritueel.

Bij aankomst was het warm zomers weer dus het eerste wat ik deed: een verfrissende duik nemen vanaf de steiger. Omdat het zulk mooi weer was, besloten we dezelfde avond de BBQ in de fik te steken. Dit is toch hoe zomeravonden moeten zijn? :)

De volgende dag was het helaas bewolkt en stond er een stevige wind, maar dat hield ons niet tegen om een fiets te huren op het park en de omgeving te verkennen. De route bracht ons eerst over het vlakke platteland zonder bomen (niet mijn favoriet aangezien ik hier vroeger genoeg mijn longen uit mijn lijf heb moeten trappen) en vervolgens over de Blokzijlerdijk naar Blokzijl. Stop halverwege die dijk even in de buurt van Blankenham om het hoogwaterkanon te bezichtigen. Vroeger is de dijk tijdens storm en hoog water op meerdere plekken doorgebroken, om soortgelijke rampen te voorkomen werden er diverse kanonnen geplaatst om te waarschuwen voor hoog water. Je ziet hier dus goed dat je bijna letterlijk over de provinciegrens Overijssel – Flevoland fietst.
Vervolg de route richting Blokzijl, een gezellig havenstadje dat je zeker niet mag overslaan. Slenter langs de haven, de sluis en de smalle straatjes. Ik kocht hier Bakkerij Joop Prins even leeg, hallo een gelegenheid om Blokzijler brok te kopen sla ik niet over :)

Na een koffie met, jaja daar is ‘ie weer, Blokzijler brok vervolgden we onze route om uiteindelijk uit te komen in de natuur van de Weerribben. Een mooie route langs water, vogelkijkhutten, over bruggetjes en zelfs nog een stukje door het bos. Voldaan en moe leverden we onze fietsen weer in bij de Kluft, tijd om even bij de komen in ons huisje en de avond af te sluiten met pannenkoeken.

Een verblijf in de waterrijke gebied is natuurlijk niet compleet zonder een fluisterbootje te huren. Dit deden we bij De Gele Lis gelegen naast de Kluft. De bewolking was nog altijd sterker dan de zon dus het was enigszins fris op het water. Normaal vaar ik vaak dezelfde route, maar nu dacht ik we proberen het eens anders. De route was echter nogal saai, dus wil je wel een toffe tour varen check dan aan het einde van deze post even mijn tips :)
Wat denk je? Zodra wij de boot uit rolden, kwam de zon door! Maar nog even over dat ik dat vismomentje van onze buurman bijna verpestte. Net voordat we de boot gingen inleveren zijn we nog even aangemeerd bij ons huisje. Om ons huisje te bereiken moesten we eerst langs alle andere huisje en ik dacht ik maak de bocht gewoon strak…totdat de buurman begon te schreeuwen ‘kijk uit vislijn’. Oeps dat hadden we geen van allen gezien, dus motor uit en heel voorzichtig in de schroef voelen of er nog ergens een vislijn vast zat. Uiteindelijk viel het allemaal mee, maar was toch even schrikken (ik heb wel vaker van zulke actie op het water ;P)
Snel naar het terras om dit te vergeten haha en alsnog wat zon mee te pakken! Eetcafé De Drie Musketiers leent zich hier prima voor, onder het genot van een bitterbal gezellig bootjes kijken die door de sluis varen.

’s Avonds hebben we gegeten bij mijn go-to restaurant in de Weerribben, aanrader! Sla deze dus op :) Het Doevehuis. Hier kwam ik vroeger al met mijn ouders en door de jaren heen hebben ze het restaurant en terras nog leuker gemaakt. Het restaurant ligt wederom aan het water waardoor je heerlijk mensen kunt kijken en je kunt vergapen aan de grote boten die langsvaren. Vergeet dit alles, ik lees net dat Het Doevehuis recent gesloten is! Nooooo een stukje van mijn kindertijd weg :( Nou goed blij dat ik er vorig jaar nog zo genoten heb ♥

Zeker een aanrader dus dit stukje Nederland! Zoals gezegd ben ik hier al heel wat keren geweest, daarom nog een lijstje met een aantal tips :)

Eten

• Geertien, Muggenbeet. Heerlijk geniet, aan jawel, het water!
  • Grand Café Prins Mauritshuis, Blokzijl. Gezellig aan de haven.

Dorpjes

• Blokzijl
  • Kalenberg (startpunt van mijn favoriet vaarroute)
  • Dwarsgracht
  • Giethoorn (maar alleen op rustige momenten, anders hard wegrennen wegens kans om overvaren te worden door toeristen ;P)

Routes

• Wandelen: Laarzenpad Kalenberg
  • Wandelen: Vlonderpad De Wieden
  • Fietsen: Giethoorn route (extra leuk door het pondje bij Jonen)
  • Varen: Kalenberg (routekaartje krijg je als je bootje huurt bij Pieter Jongschaap)